-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49190 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

در آيـه شـريـفـه 7 از سـوره آل عمران تصريح شده است كه برخي از آيات قرآن محكم اند وبرخي متشابه , اما در آيه 2 از سوره هود آمده است كه كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير و نـيـز در آيـه 23 از سوره زمر آمده است كتابا متشابهامثاني يعني سه گفتار متفاوت درباره قرآن , در قرآن بيان شده است . در سـوره آل عـمـران گـفـتـه شـده برخي آيات محكم و برخي متشابه اند , در سوره هود گفته شده است همه كتاب ( قرآن ) محكم است و در سوره زمر گفته شده همه آيات متشابه اند .
معناي محكم در سوره آل عمران با معناي محكم در سوره هود متفاوت است . مـعـنـاي مـحـكـم در سـوره هود اين است كه قرآن پيش از نزول داراي اجزا و بخش هاي مختلف نبوده است بلكه همه قرآن واحد و داراي اتقان بوده است . اما معناي محكم در آيه آل عمران اين است كه برخي از آيات نسبت به برخي ديگر اصل و مبدااند و آيات ديگر به آنها برمي گردند چنانكه فرمود هن ام الكتاب . هـمـچنين معناي تشابه و متشابه در سوره آل عمران با معناي متشابه در سوره زمر متفاوت است . معناي متشابه در سوره زمر اين است كه آيات قرآن در نظم و نسخ و حكم و زيبايي شبيه يكديگرند و همه آيات قرآني اين گونه اند . امـا معناي متشابه در سوره آل عمران اين است كه معناي آيه به مجرد شنيدن يا خواندن آن معلوم نمي شود بلكه بايدبا توجه و رجوع به آيات محكم , آنها را معنا نمود .

تفسير الميزان ج 3 ص 18
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.